Wednesday, September 30, 2009

Owh pelajar IPTA/S apa nak jadi nih...???


Secebis coretan tika serbuan pusat Disko...


Dikala orang lain nyenyak dibuai mimpi indah melayari bahtera Cruise Star ditengah-tengah lautan Pasifik lain pulak dengan aku yang terpaksa bersengkang mata dikala subuh bakal menjelma semata-mata untuk mencari apakah itu nilai suatu pengalaman membuat serbuan di sebuah kelab diskO di Utara tanah air.

Aku bersama-sama krew Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (Utara tanah air) bersama Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Narkotik telah membuat serbuan kelab diskO atas aduan orang ramai.

Menariknya, tatkala kami tiba mereka tidak seorang pun menyedari tentang kehadiran kami tika itu..Fuhhhh.....rancak toi kelab nih, aku pun leh tergugat iman..
mana tidaknya yang perempuan dengan baju yang entah ape-ape menyentap jugak jiwa muda aku...tapi lain pula dengan pasangan mereka yang segak, smart bergaya...

Demi keselamatan, pihak JSJ terlebih dahulu masuk melalui pintu belakang untuk mententeramkan keadaan sedangkan kami tunggu diluar untuk menerima arahan seterusnya.....NAK TAHU.......???haaaaa..

Walkie talkie alat komunikasi utama kami tika itu...

Nak dipendekkan cerita, pada pagi itu kami berjaya membawa kesemua mereka ahli kelab diskO tersebut hampir 300 orang kesemuanya ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) untuk tindakan lanjut seperti ujian air kencing manakala bagi kami KREW Jabatan Hal Ehwal Islam akan mengambil statemen yang berkaitan aktiviti mereka seperti meminum minuman keras dan sebagainya untuk disabitkan kesalahan bersama bahan bukti turut diambil dari tempat kejadian.

Paling menyedihkan, hampir kesemua mereka adalah penuntut Universiti yang bukan calang-calang orang kerana ada dalam kalangan mereka sedang meneruskan pengajian untuk menyelesaikan Master tapi mereka tewas dipukul TSUNAMI dunia yang mahukan keseronokan dan kepuasan hidup lagaknya bagi meredakan stress sewaktu berada dalam dewan kuliah...

Persoalanya disini marilah kita sama-sama merenung dan berfikir sejenak apa yang akan terjadi mungkin 5 atau 10 tahun akan datang dikala anak-anak kita sedang menginjak usia remaja bersama arus perdana yang hanya mementingkan meterial dan ilmu keduniaan demi sebuah kejayaan sementara hidup masih bersisa di muka bumi ini sedangkan kehidupan hakiki adalah di akirat sana...???.

Inilah secebis pengalaman yang amat berharga bagi diriku. Jika sebelum ini, kaca TV dan paparan dada akhbar tempatan yang mencoretkan kisah sebegini tapi aku berhadapan dengan alam realiti bersama mereka kala membuat serbuan pada pagi itu.

Disini sama-samalah kita berfikir dan merenung seketika........Firman Allah swt yang bermaksud:

"Dan (ingatlah bahawa), kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akirat". (al-'Ankabut:21:64).



3 comments:

aqma_caem October 15, 2009 at 10:31 AM  

memng di zmn skng ni mksiat semakin brleluasa....memng tdk diakui disko dpenuhi oleh peljr2 ipt khususnya...mne tdk nyer...duduk di u..mne der yg nk amik tau hal kiter...tk der saper yg nk mengongkong...tdkn undng2 di u pn tdk kett...mne yg imn tk ttp yg mudh goyh cnfrm trhumbn dlm syurga dunia yg hnye pkr keseronokn tnpe pkr dosa..der gk yg bile balik ke kg halmn mnjd sorng insan yg begitu baik dn blh lh diketegorikn seorg yg alim..tp ble ujian ckt dpn mata di u...tak dpt mngawl nfsu....ermmm pe nk jd pd umt Islam skng...

~izza~ October 16, 2009 at 9:27 AM  

Golongan yang terpelajar tidak semestinya mereka yang terdidik dari segi rohaninya. Tidak guna jika ilmu duniawi penuh didada sedangkan ilmu ukhrawi diketepikan. Inilah yang terjadi, apabila ceteknya ilmu agama didalam diri.

satu pengalaman yang menarik, semoga saudara dijauhkan daripada kerosakan akidah sepertimana pengalaman saudara membasmi maksiat ini.

eMmA October 16, 2009 at 11:09 AM  

salam..
waaa btoi eh pnglman awk nie.
mmg beruntung la..
pape pn kita glngan yang taw sgla ilmu lbih2 lg berkait dosa phla ni jgn la seskali nk wt menda yg Allah swt larang nie k insyaallah..

MALAYSIAKU

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP