Tuesday, September 29, 2009

IRAN DAN NUKLEARNYA

Tuntutan semasa ATAU kemegahan kepada dunia BARAT.


Isu pembangunan nuklear dikatakan begitu sensitif sekali kerana apabila berhadapan dengannya begitu sukar bagi sesebuah negara terlibat untuk menentukan mana kawan dan yang mana seteru.

India umpamanya yang selama ini dianggap sebagai negara tersisih kerana enggan menyertai perjanjian pencegahan senjata nuklear (NPT), sebaliknya telah menerima sokongan dari Amerika Syarikat (AS) untuk memajukan lagi program nuklear negara Asia Selatan tersebut.

Tidak keterlaluan jika diandaikan bahawa India, Israel dan sedikit sebanyak Pakistan walaupun tidak menyertai NPT, berada dalam keadaan selesa untuk terus membangunkan kemampuan nuklear masing-masing.

Tetapi berbeza pula dengan apa yang sedang dihadapi oleh IRAN yang dituduh mempunyai cita-cita membangunkan senjata nuklear. Tidak keterlaluan jika dikategorikan kes IRAN paling mencuri perhatian yang mana telah mengatasi keunikan krisis yang dilalui oleh Pakistan, India mahu pun Korea Utara.

Menarik bukan kerana pelaku utama krisis nuklear IRAN adalah Washington tetapi oleh sebab tingkah laku negara lain yang turut terlibat sama membuat keputusan untuk menghukum TEHERAN.

Jika India mempunyai rakan baru iaitu Washington dan Korea Utara pula mempunyai Beijing untuk membantu mereka membangunkan cita-cita nuklear, maka IRAN pula dilihat tidak mempunyai rakan yang boleh diharapkan.

Memang benar Moscow kelihatan menyokong IRAN dalam mengekang tekanan Washington tetapi perlu diingat sokongan ini dilakukan diatas dasar kepentingan habuan ekonomi. Selagi IRAN melaksanakan pembangunan nuklear, selagi itulah habuan ekonomi yang begitu lumayan akan diperolehi oleh Moscow.

Harapan IRAN untuk mengharapkan sokongan negara Arab melalui Liga Arab agak tipis kerana Israel telah pun mempunyai kemampuan senjata nuklear tanpa menempuhi banyak rintangan.

Rantau Timur Tengah sepatutnya mempunyai sebuah lagi negara yang mempunyai kemampuan nuklear untuk mengimbangi kekuatan yang dimiliki Israel seperti mana keseimbangan yang dimiliki Pakistan dan India. Tetapi seperti yang dijangkakan anggota Liga Arab tidak mampu berbuat apa-apa.

Atau adakah IRAN boleh mengharapkan sokongan padu dari 56 negara yang menganggotai Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) memandangkan hanya Pakistan sebagai negara anggota yang mempunyai kemampuan nuklear.

Seperti mana Liga Arab gagal membantu IRAN, negara anggota OIC juga tidak mampu berbuat apa-apa untuk menyakinkan dunia bahawa pembangunan nuklear IRAN bukan untuk kegunaan senjata peluru berpandu TETAPI untuk tujuan keamanan dan menjana tenaga.

Kegagalan negara anggota Liga Arab dan OIC menyakinkan masyarakat antarabangsa berkemungkinan kerana terdapat persepsi bahawa kedua-dua pertubuhan tersebut mewakili kepentingan negara Islam semata-mata.

Sandaran terbaik IRAN untuk meraih sokongan ialah daripada Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) memandangkan pertubuhan ini menjaga kepentingan negara sedang membangun.

NAM dilihat boleh memainkan peranan penting kerana krisis nuklear Iran timbul semata-mata kerana tentangan negara membangun yang diwakili oleh lima negara kuasa nuklear terhadap hasrat negara sedang membangun seperti Iran
untuk memperolehi kemampuan nuklear.

Tetapi apa yang telah berlaku pada mesyuarat Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) pada Febuari lalu menunjukkan kegagalan Liga Arab, OIC dan NAM menjaga kepentingan negara anggota.

Jawatankuasa IAEA yang diwakili oleh 35 negara telah membuat keputusan untuk membawa kes IRAN ke Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu iaitu satu langkah sebelum sekatan ekonomi boleh dikenakan terhadap Teheran.

Apa yang menarik ialah bagaimana anggota Liga Arab, OIC dan NAM membuat keputusan mereka dalam undian IAEA. Seperti yang dijangkakan Syria, Venezuela dan Cuba adalah 3 negara yang menentang usul IAEA yang dibawa oleh AS.

Ketiga-tiga negara ini adalah anggota NAM tetapi perlu diingat undi tidak setuju diberi bukan kerana IRAN adalah anggota NAM tetapi kerana penggerak utama resolusi ini adalah AS, iaitu seteru utama ketiga-tiga negara tersebut.

Manakala Algeria, Indonesia, Libya, Belarus dan Afrika Selatan pula mengambil sikap berkecuali yang mana kelima-lima negara ini juga anggota NAM. Sementara Algeria, Indonesia dan Libya selain dari menganggotai NAM, juga ahli OIC.

Nampaknya kelapan-lapan negara yang tidak menyokong usul merujuk Iran ke Majlis Keselamatan adalah anggota NAM kesemuanya dan 4 daripadanya pula adalah negara OIC. Statistik yang mempamerkan kepentingan anggota NAM dan
OIC telah dipelihara.

Tetapi jika diteliti 27 negara lain yang menyokong usul IAEA maka kesimpulan sebaliknya pula akan dibuat. 9 anggota NAM dan 2 dari OIC telah menyokong untuk mengheret IRAN ke Majlis Keselamatan. Statistik yang tidak boleh dibanggakan oleh kedua-dua pertubuhan ini.

Anggota OIC yang menyokong usul IAEA ialah Mesir dan Yemen sementara Singapura dan India pula adalah antara 9 negara NAM yang menyokong AS supaya kes IRAn dibawa ke Majlis Keselamatan.

Keputusan IAEA yang disokong oleh 2 negara OIC dan 9 anggota NAM sudah pasti akan membawa kepada sekatan ekonomi dikenakan terhadap IRAN . Walaupun Presiden IRAN, MAHMOUD AHMEDINEJAD mendabik dada mengatakan Teheran tidak gentar akan
sekatan tersebut, tetapi hakikatnya adalah IRAN lebih bergantung kepada ekonomi dunia dan bukan sebaliknya.

Memang benar IRAN adalah bukan Iraq dan mempunyai minyak sebagai cagaran, tetapi sekatan ekonomi yang di idamkan oleh AS selama ini sudah pasti akan memporak-perandakan IRAN akhirnya.

Paling menyedihkan sekali ialah impian AS mungkin akan tercapai dengan bantuan beberapa negara OIC dan NAM yang sepatutnya menjaga kepentingan negara ahli.

2 comments:

eMmA October 16, 2009 at 11:13 AM  

brapa kali dh iran tegas pndirian menyatakan pembngunan nukleurnya utk jana smber elkrtik bknnya tuk prgram nkleur..nape la tkut sngt rkn sekutu barat nie...
kita sbg negara umat islam msti skong usaha murni Iran nie eh..

aqma_caem October 18, 2009 at 9:42 AM  

pe yg kiter dpt liht iran hnye mnggunakn utk negara shj bkn utk kegnsn...iran sgt bagus lntng menegkkn kebenrn walaupn negara2 brt bnth n try nk boikot..iran berani krn bnr...npe ngara brt bria2 nk bnth???? cz dorg nk kwl ekonomi islm...dorg brlgk mcm polis dunia pdhal dorg pun der nuklear gk...ISLAM bkn TERRORIST

MALAYSIAKU

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP